De zin en onzin van voedingssupplementen

foodsupplements

Als je een fanatieke hardloper bent, ben je waarschijnlijk ook altijd op zoek naar manieren om je prestatie en uithouding te verbeteren — ik alleszins wel. Er zijn echter een heleboel vage supplementen op de markt die vanalles beloven, vaak heel duur zijn, maar nauwelijks of geen effect hebben op je lichaam. Dus hoe zit het nu precies?

Als je normaal en gezond eet, krijg je waarschijnlijk voldoende vitaminen, mineralen en voedingsstoffen binnen. Voedingssupplementen lijken dan een beetje overbodig, toch? Aangezien ik de laatste maanden erg veel hardloop en aan spiertraining doe, leek het me nuttig om het even uit te zoeken.

Voedingssupplementen bevatten gezonde stoffen zoals vitaminen en mineralen. Je vindt ze in tablet- of capsulevorm, maar ook soms in vloeibare of poedervorm — denk maar aan eiwitpoeder bijvoorbeeld. Ze zijn niet meteen bedoeld ter vervanging van voeding, maar vooral als aanvulling wanneer dat nodig is. Toch wordt het door heel wat mensen wel als vervanging gebruikt, maar vaak hebben ze geen idee wat ze precies innemen of voor wat het goed is.

foodsupplements2
[Refuelen met een proteïneshake en STOX Energy Socks na een lange duurloop]

Een gezonde levensstijl is stap één, maar supplementen kunnen wel nuttig zijn voor bijvoorbeeld spiergroei en herstel. Ik heb hieronder 5 essentiële supplementen voor hardlopers op een rijtje gezet. Niets ‘fancy’ —ze zijn natuurlijk, terug te vinden in voeding en veilig in te nemen.

Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren. Als je spiermassa wil opbouwen, heb je onder andere extra eiwitten nodig. Je vindt deze gewoon terug in voeding, maar het is niet overbodig om die extra eiwitten uit een poeder te halen —denk maar aan eiwitshakes, smoothiebowls, proteïnepannenkoekjes…

Creatine is een natuurlijk stofje dat de spieren van energie voorziet. Na een zware workout is het goed om dit aan te vullen, zodat je lichaam voldoende of zelfs meer energie en kracht kan leveren. Het draagt ook bij tot een sneller herstel van je spieren.

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en onrechtstreeks ook de bouwstenen van je spieren. Als je dus sterker wil worden, zijn aminozuren heel belangrijk. Na een intensieve workout gehad is het dan ook goed om meteen wat aminozuren in te nemen. Zo optimaliseer je het herstel en de groei van je spieren.

Magnesium is een mineraal dat cruciaal is voor het goed functioneren van je lichaam. Het houdt je bloeddruk normaal, botten sterk en hartritme stabiel. Daarnaast helpt het tegen spierkrampen en spierpijn. Wanneer je hard hebt getraind, verlies je meer magnesium door transpiratie. Extra magnesium innemen voorkomt dit en komt je prestatie ten goede.

Ik ben benieuwd: gebruik jij (enkele van deze) supplementen en wat is jouw ervaring?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

1,282 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>